Porozmawiaj ze swoimi uczniami o protestach.

Na ulicach, w internecie, w rozmowach:
Nauczycielu – Polska żyje protestami.

Im bardziej protesty się nasilają, tym bardziej – obok rodziców, potrzebni jesteście my, nauczycielki i nauczyciele, ludzie, którzy zaproszą młodych do rozmowy o otaczającej nas rzeczywistości.
Szkoła jest miejscem bezpiecznej rozmowy
o rzeczach trudnych, o wątpliwościach,
o lęku.

Nauczyciele. Stwórzcie swoim uczennicom i uczniom przestrzeń do wymiany uczuć, myśli
i poglądów. Bądźcie w tym czasie z nimi.

Jak to można zrobić?

Nie musisz być ekspertem w temacie obecnych protestów. Nie szukaj na szybko nowych informacji. Uporządkuj to, co masz
w głowie, i zaufaj sobie.

Wybierz kilka najważniejszych rzeczy, które chcesz powiedzieć klasie. Nie przytłaczaj, zadbaj
o przejrzystość komunikatu.

Nastaw się nauczycielu na otwartą, szczerą rozmowę, na słuchanie głosów uczniów i uczennic. Pozwól im wzajemnie odpowiadać na swoje wątpliwości, moderuj dyskusję.

Powiedz, dlaczego chcesz poruszyć temat protestów

Nawiąż do obecnej sytuacji w Polsce, ale wyjaśnij jednocześnie, że wasza dyskusja ma się odbywałać w atmosferze wzajemnego szacunku, a jeśli krytykujemy, to poglądy w sposób merytoryczny, a nie osoby.

Ten temat wzbudza wiele emocji.
Pozwól uczennicom i uczniom swobodnie podzielić się emocjami, które im obecnie towarzyszą. Jeśli padnie coś kontrowersyjnego, pozwól klasie zareagować.
Moderuj, a w razie potrzeby przypomnij zasady dyskusji.

Aby emocje nie kumulowały się tylko wokół obecnej sytuacji w Polsce, zwróć uwagę na walkę o prawa kobiet na całym świecie.
Zapytaj uczniów, czy znają jakieś przykłady, zarówno historyczne jak i współczesne i pozwól im o nich opowiedzieć.

Ty też podziel się przykładami


Możesz o nich rozmawiać dalej na forum,
a możesz zaprosić klasę do pracy
w mniejszych grupach, z których każda zajmie się innym przykładem.
Po kilkunastu minutach wrócicie do pracy na forum i wspólnie podzielcie się refleksjami na temat przeczytanych historii.

Warto przedstawić:

Matki z placu Majowego
Damy w bieli
Długi Piątek
Marsz kobiet w Pretorii
Strajk Włókienniczy w USA
Czarny protest

Daj uczennicom i uczniom wyraźny sygnał, że w każdej chwili mogą z Tobą porozmawiać o swoich emocjach związanych z obecną sytuacją w Polsce. Ważne, żeby wiedzieli, że niezależnie od poglądów, każdej osoby wysłuchasz.

Nawet jeśli masz dużo materiału do zrealizowania, znajdź czas, żeby wrócić do tematu, jeśli pojawi się taka potrzeba. Ważne, żeby uczniowie wiedzieli, że liczysz się z ich emocjami, że traktujesz je poważnie, że jesteś w stanie zawsze im towarzyszyć.

Nauczycielu, nie przejmuj się, jeśli podczas zajęć nie udało się poruszyć wszystkich wcześniej zaplanowanych zagadnień lub jeśli nie wystarczyło czasu, aby sięgnąć do przykładów historycznych. Najważniejsze, że stworzona została w szkole przestrzeń do rozmowy na ważny, bieżący temat.

Beata Molik

Zapraszam na Facebooka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *